بررسی و ارزیابی الگوریتمهای رتبهبندی در گوگل

  • تاریخ ثبت: 21 اردیبهشت 1399
  • نویسندگان: سیدمحمد جوادی مقدم
  • کلمات کلیدی: موتور جستجو، وب معنایی، الگوریتمهای رتبهبندی
امروزه موتورهای جستجو نقش کلیدی در ارائه پاسخ مناسب به پرس و جوهای کاربران دارد. بیشک یکی از برترین موتورهای جستجو، گوگل میباشد. یک موتور جستجو از 5 بخش مجزا تشکیل شده که شامل Spider یا عنکبوت، Crawler یا خزنده، Indexer یا بایگانی کننده، Database یا پایگاه داده، Ranker یا سیستم رتبهبندی میباشد. آخرین و مهمترین بخش آن سیستم رتبهبندی است. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده مشخص میشوند. پس از آن سیستم رتبهبندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب میکند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش میدهد. تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در سیستم رتبهبندی آنها قرار دارد. الگوریتمهای گوگل به دو بخش الگوریتمهای اصلی و جانبی تقسیم میشوند. ما در این پژوهش به معرفی انواع الگوریتمهای رتبهبندی گوگل پرداخته و ویژگیهای آنها را بیان میکنیم. تاکید تمامی الگوریتم های گوگل بر محتوای باکیفیت و ارائه اطلاعات کامل و به روز به کاربران میباشد. در انتها الگوریتمها را ارزیابی کرده و اهداف هریک را به اختصار بیان میکنیم.