ضریب تاثیر مجلات‌(Impact Factor) را چگونه پیدا کنیم؟

ضریب تاثیر مجلات‌(Impact Factor) را چگونه پیدا کنیم؟

آشنایی با ضریب تاثیر مجلات

ضریب تاثیر(Impact Factor) به صورت سالانه توسط موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI) در قالب JCR منتشر می‌شود. ضریب تاثیر یک شاخص کمی است. این شاخص به ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی می‌پردازد. همچنین نشان‌دهنده فراوانی استنادهایی است که در طول یک دوره زمانی مشخص به یک مقاله چاپ شده در یک نشریه داده می‌شود.

این شاخص از آن‌جا دارای اهمیت است که انتشار مقاله با ضریب تاثیر بالا، شانس خوانده شدن آن را نیز افزایش می‌دهد. از این رو پژوهشگران برای انتشار مقالات خود همواره به دنبال مجلاتی با ضریب تاثیر بالا هستند.

چگونه ضریب تاثیر مجله بین المللی را پیدا کنیم؟

علاوه بر آن‌چه که در مورد انتشار سالانه توسط بنیاد تامسون گفته شد، سایت‌های زیر با قابلیت جست و‌جوی بسیار ساده می‌توانند، اطلاعات مربوط به ضریب تاثیر مجلات را در اختیار قرار دهند. همچنین به طور معمول ضریب تاثیر مجلات در صفحه ابتدایی نشریه ذکر شده است. برای آشنایی با ضریب تاثیر مجلات به صفحه اصلی آن مراجعه کنید.

http://medsciediting.com/sci

http://www.bioxbio.com/if

برای پیدا کردن impact factor مجلات ISI با نمایه های JCR و Web of science استفاده می شود

http://www.scimagojr.com

 برای پیدا کردن impact factor ضریب تاثیر مجلات scopus اسکوپوس استفاده می شود

www.citefactor.com

برای پیدا کردن impact factor سایر ژورنال ها استفاده می شود

چگونه ضریب تاثیر مجله ملی در ایران را پیدا کنیم؟

در ایران، پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) به انتشار فهرست مجلات دارای ضریب تاثیر می‌پردازد. برای آگاهی از اعتبار مجله بهتر است سری به این پایگاه بزنید و لیست نشریات آن را مرور کنید. همچنین پایگاه زیر در پیدا کردن ضریب تاثیر مجلات ملی بسیار کارآمد است.

 

http://impactfactor.ir

در نهایت برای اطمینان از صحت اطلاعات به دست آمده می توانید به لیست نشریات معتبر و نامعتبر اعلامی از سوی وزارت علوم به آدرس زیر مراجعه نمایید:

لینک نشریات معتبر

 

اینجا را مطالعه نمایید.