راه‌اندازی 2 رشته جدید کارشناسی ارشد در دانشگاه بزرگمهر قائنات

رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات از راه اندازی دو رشته جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه خبر داد.


دکتر سید احسان شکیب در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان، اظهار کرد: رشته مهندسی سیستمهای انرژی و همچنین رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی دو رشته‌ای هستند که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بزرگمهر قائنات راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه بزرگمهر قائنات برای مهر 1400 در این دو رشته پذیرش دانشجو خواهد داشت، افزود: با توجه به صنایع موجود در استان و به خصوص شهرستان از قبیل نیروگاه، کارخانه سیمان و مجتمع فولاد، درخواست راه اندازی این دو رشته را در بهمن ماه 1399 به وزارت علوم دادیم که با پیگیریهای مستمر، بررسی این درخواستها در کارگروهها و کمیسیون‌های تخصصی شورای گسترش آموزش عالی کشور انجام شد و مجوز پذیرش دانشجو در رشته مهندسی سیستمهای انرژی در خرداد ماه 1400 صادر شد و مجوز رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی نیز در مرداد ماه 1400 صادر شد. همچنین با پیگیریهای مستمر در سازمان سنجش اعلام ظرفیت این دو رشته در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 1400 ثبت شد و ان شاء ا... اولین دانشجویان کارشناسی ارشد، مهرماه امسال وارد دانشگاه بزرگمهر قائنات خواهند شد و با این اتفاقات عملا دانشگاه بزرگمهر قائنات وارد فاز تحصیلات تکمیلی شده است.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات درخصوص رشته مهندسی سیستمهای انرژی گفت: این رشته از جمله رشته های جدید در کشور است که تنها تعداد معدودی دانشگاه آن را راه اندازی کرده اند و دانشگاه بزرگمهر قائنات در شرق کشور تنها دانشگاهی است که مجوز پذیرش دانشجو در این رشته را دارد.
وی افزود: سیستم‌های انرژی یکی از رشته‌هایی است که فراگیری آن به رفع بسیاری از دغدغه های جدی در حوزه انرژی از طریق توسعه به کارگیری دانش مهندسی انرژی در جهت ارتقاء بخش انرژی، گسترش کاربرد منطقی و استفاده بهینه از انرژی های خدادادی در جهت توسعه پایدار و توسعه علمی فناوری‌های پاک در تولید، انتقال و مصرف انرژی در راستای حفاظت از زیست بوم کشور کمک می‌کند.
دکتر شکیب در ادامه در تشریح اهمیت راه‌اندازی رشته مکانیک گرایش تبدیل انرژی هم گفت: تبدیل انرژی یکی از گرایش‌های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است که زمینه کاری آن در سیستم‌های همراه با تبدیل انرژی که نیاز صنعت است می‌باشد. اکثر صنایع کشور با تولید انرژی و استفاده از آن همراه است و پالایشگاه‌ها، صنایع تولید فلزات، سیمان و نیروگاه‌ها از مهمترین صنایع کشورند که در مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری خود نیازمند متخصصین مکانیک گرایش تبدیل انرژی می باشند. بنابراین با توجه به نیاز صنعت، لزوم تربیت متخصصین این رشته احساس می‌شود.
دکتر شکیب در ادامه با بیان اینکه اخذ این دو رشته بر اساس نیاز استان و شهرستان و منطبق بر طرح آمایش آموزش عالی بوده، گفت: پیش بینی می‌کنیم باتوجه به نیاز استان و به خصوص شهرستان به این رشته‌ها شاهد استقبال خوبی از سوی دانشجویان از آنها باشیم.