سامانه مخزن کد دانشگاه

git چیست؟ 
ابزار گیت اولین بار توسط لینوس توروالدز، سازننده ی سیستم عامل لینوکس که با هم تیمی های خود بر روی لینوکس کار می کردند توسعه داده شد. به این دلیل که مدیریت کار گروهی با حجم  زیادی از کدها خیلی سخت بود. در خصوص git چیست باید باید گفت git به سیستم کنترل ورژن منبع باز گفته می‌شود گیت یک سرویس میزبان تحت وب است. زمانی که برنامه نویسان، بر روی یک پروژه ای کار می کنند، برای اولین بار تغییرات بسیاری را بر روی آن اعمال می‌کنند که مدیریت و دسترسی به آنها کمی سخت است. اماکنترل ورژن می‌تواند انجام این کار را بسیار ساده ‌تر کند و تمامی اصلاحات را درون یک بخش که به مانند انبار عمل می‌کند با جزئیات بیشتر ذخیره و یا به اصطلاح  commit کند.در این صورت برنامه نویسان به راحتی تغییرات موجود را بر روی کدهای  پروژهایشان اعمال می‌کنند. و هر زمان که بخواهند می توانند دسترسی کاملی به تاریخچه ای از تغییرات با جزئیات کامل داشته باشند.

سامانه مخزن کد دانشگاه بزرگمهر قائنات، یک سیستم کنترل نسخه و یک پلتفرم توسعه است که امکان به اشتراک‌گذاری کدها برای اساتید، کارمندان و دانشجویان را بر پایه سرویس گیت لب (GitLab) بصورت محلی فراهم می‌نماید.

این سرویس، امکان همکاری اعضای یک گروه واقع در نقاط مختلف را (داخل یا بیرون دانشگاه) جهت توسعه؛ کدنگاری؛ تست؛ کپی‌برداری و ویرایش یک پروژه را فراهم می‌کند.

از دیگر خصوصیات و کاربردهای این سرویس می‌توان به مدیریت حرفه‌ای و قدرتمند مخزن گیت، گزارش فعالیت‌ها، بررسی کدها؛ مدیریت دستورالعمل‌ها و پیگیری و پشتیبانی از مشکلات به وجود آمده برای کاربران اشاره نمود. در این سامانه امکان همکاری و مشارکت در ساخت محتوای دیجیتال، برای تمام افراد وجود دارد.

 

مطالب مرتبط