شهید چمران سرآمد علم و اخلاق بود/ مراکز دانشگاهی شخصیت چمران را بشناسانند



به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر شکیب رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات بمناسبت ۳۱ خردادماه سالروز شهادت شهید چمران و روز بسیج اساتید، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: شهید چمران یک شخصیت منحصر به فرد است که بر اساس زندگی نامه و خاطراتی که از دوران طفولیت و مدرسه و دانشگاه او ثبت شده، یکی از مهم ترین خصوصیت هایش، توجه به علم و تلاش و پشتکار در خصوص تحصیل و همچنین تهذیب نفس است به طوری که در یکی از خاطراتش اینگونه نقل شده است که خطاب به مادرش می گوید: ” زمانی که می خواستم از ایران بروم، گفتی خدا را فراموش نکن و من در هیچ لحظه ای از زندگی ام خدا را فراموش نکردم”.

وی با بیان اینکه شهید چمران پس از تحصیل در یکی از بهترین دبیرستان های تهران، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران می شود و سپس برای ادامه تحصیل راهی ایالات متحده می شود، افزود: ایشان در تمام دوران زندگی اش توجه و عنایت عجیبی به اطراف و مسائل اجتماعی داشته و حس نوع دوستی و انسان دوستی بسیار بالایی را دارا بوده است. با مطالعه زندگی نامه شهید چمران، وظیفه شناسی و زمان شناسی اش در مقاطع مختلف زندگی را می ببینیم.

رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات اظهارکرد: شهید چمران بعد علمی و دانشگاهی بالایی داشت و در تمام مقاطع تحصیلی، رتبه ممتاز علمی و اخلاقی را دارا بوده است. ایشان علاوه بر بعد علمی و شخصیت دانشگاهی، یک شخصیت اخلاقی فرهیخته و دارای ابعاد عرفانی و روح لطیف سراسر احساسات پاک داشت.

او افزود: اما شهید چمران وقتی به این نتیجه می رسد که زمان؛ زمان جهاد در راه خداست، در قامت یک انسان فرهیخته، همه مقامات علمی و دنیایی و زندگی مرفه در آمریکا را رها می کند و برای اینکه به هدف و آرمان خودش برسد، در مصر آموزش نظامی می بیند و به دعوت امام موسی صدر راهی لبنان می شود. در آنجا نیز دو نقش معلمی و مدیریت مدرسه دانش آموزان شیعه بی سرپرست و کم بضاعت و همچنین شخصیت نظامی در کنار امام موسی صدر برای مقابله با تهاجم بیگانگان را داشته است.

شکیب تصریح کرد: بر همین اساس؛ شهید چمران به عنوان شخصیتی بسیار خودساخته که لحظه ای از یاد خدا غافل نشده، می تواند یک الگو برای یک استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی و یک معلم باشد که می خواهند یک نسل از جوانان این مملکت را تربیت کنند، چرا که به دلیل زمان شناسی و وظیفه شناسی اش، در زمانی به تحصیل و تهذیب و در زمانی هم به مبارزه برخاست و همه چیز را رها کرد.

وی ادامه داد: شهید چمران یک شخصیت جامع بود که در تمام عرصه هایی که یک استاد باید رشد کند و ابعاد مختلف شخصیتی را تقویت کند، سرآمد بود. او در تمام ابعاد علمی، اخلاقی و نوع دوستی سرآمد و یک انسان خودساخته بود و نیاز است که همه اساتید به زندگی نامه، نحوه سلوک و نیایش های ایشان رجوع کنند.

رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات با اشاره به وظایف سازمان بسیج اساتید، گفت: یکی از مهم ترین وظایف تشکیلات بسیج اساتید در هر سطحی این است که شخصیت چمران را بشناساند، متاسفانه تاکنون این شخصیت نه تنها آنطور که باید و شاید شناسانده نشده، بلکه مهجور هم مانده است. برای این شناخت نیاز است که کرسی های بحث و گفتگو گذاشته شود و خصوصیات اخلاقی و منش چمران به عنوان یک شخصیت دانشگاهی و نظامی، در همه مراکز دانشگاهی مورد بررسی قرار بگیرد که قطعا تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد و همه را به فکر وامی دارد که چگونه یک شخصیت علمی که در آمریکا همه امکانات را داشت، همه چیز را رها کرده، به لبنان مهاجرت و در یک اتاق محقر بدون هیچ امکانات مشخصی زندگی می کند.

شکیب با بیان اینکه شهید چمران یک استاد دانشمند و انقلابی در طراز انقلاب است که باید شناسانده شود، اظهارکرد: شهدای بزرگی همچون چمران، تحت تربیت مکتب امام خمینی(ره) بودند. در واقع مقدمه چینی ها و اقداماتی که امام خمینی(ره) از سالهای قبل پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرده بود، همه به خیلی از نکات اسلام ناب محمدی اشاره می کرد. این نحوه عملکرد امام باعث شد تا بسیاری از جوانان تحت تاثیر قرار گرفته، تربیت شوند و مسیر آینده شان را منطبق با راهبرهای امام قرار دهند و به نوعی تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) باشند.