بررسی عددی هندسه سیکلون جهت بیشینه راندمان و کمینه افت فشار

  • تاریخ ثبت: 11 شهریور 1398
  • نویسندگان: قدرت قصابی
  • کلمات کلیدی: بررسی عددی هندسه سیکلون جهت بیشینه راندمان و کمینه افت فشار
جداسازی ذرات از جریان سیال به دلیل حفظ پاکیزگی محیط زیست در صنعت و تحقیقات مورد توجه محققین بوده است یکی از پرکاربردترین تجهیزات جداساز ذرات، سیکلون 1 میباشد. هدف پژوهش حاضر این است مشخصه های هندسی سیکلون به منظور افزایش راندمان سیکلون و کاهش افت فشار مقایسه شود. تعداد پارامترهای هندسی در سیکلون بسیار زیاد است که بررسی همه حالات بصورت عددی و یا آزمایشگاهی زمان زیادی را لازم خواهد داشت. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش تاگوچی تعداد حالات مورد بررسی، کاهش داده شده است. سپس با استفاده از نرم افزار انسیس فلوئنت 16 شبیه سازی عددی صورت گرفت و راندمان و افت فشار سیکلون محاسبه گردید و نتایج برای 27 حالت که از نظر ابعاد و اندازه با هم تفاوت دارند، بهدست آمده است. مقایسه نتایج نشان میدهد با افزایش ارتفاع قسمت مخروطی سیکلون ) h ( راندمان افزایش و افت فشار کاهش مییابد. و این پارامتر h مهمترین پارامتر جهت بهینهسازی سیکلون میباشد.