مفهوم بیش¬اطمینانی در مجموعه وسیعی از بررسی¬ها و آزمایشات روانشناسانه از نوع شناختی بررسی شده است که نشان می¬دهد افراد هم در مورد توانایی¬های خود در پیش¬بینی و هم در مورد دقت اطلاعاتی که در اختیارآنان قرار می¬گیرد، برآوردی بیش از اندازه دارند. همچنین در تخمین احتمالات، عملکردی ضعیف دارند و رویدادهایی را که حتمی می¬دانند، غالباً دارای احتمال وقوع بسیار کمتر از صد در صد است. بیش¬اطمینانی یکی از مهمترین ویژگی¬های شخصیتی مدیران است که جزء عوامل مهم در تصمیم¬گیری¬ها به حساب می¬آید. بیش-اطمینانی مدیریت از طریق تأثیری که بر تخمین سودها و جریان¬های نقدی آتی واحد تجاری می¬گذارد، مدیریت سود را تحت تأثیر قرار می¬دهد. هدف از پژوهش پیش¬رو، بررسی تأثیر بیش¬اطمینانی مدیریت بر مدیریت سود است. جامعة آماری پژوهش را 97 شرکت پذیرفته¬شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال¬های 1386 تا 1393 تشکیل می¬دهد. در این پژوهش، برای تخمین میزان مدیریت سود شرکت¬ها از مدل تعدیل شدة جونز که در مقالة کوتاری، لئون و وسلی (2005) ارائه گردیده، استفاده شده است. همچنین در این پژوهش، برای اندازه¬گیری بیش¬اطمینانی مدیریت از دو معیار مبتنی بر تصمیمات سرمایه¬گذاری مدیران استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد بیش¬اطمینانی مدیریت به طور معناداری منجر به افزایش اقلام تعهدی اختیاری می¬گردد. به عبارت دیگر بیش¬اطمینانی مدیریت بر میزان مدیریت سود تأثیری مثبت و معنادار دارد. همچنین بررسی¬ها نشان داد هر چه اندازة شرکت بزرگتر باشد، احتمال مدیریت سود کمتر است.