تدوین الگوی توسعه شهر هوشمند با تاکید بر شاخص های شهر آموزش دهنده (مطالعه موردی: شهر قائن)
کپی شد
تاریخ ثبت: 14 دی 1400
نویسندگان: احمد اسدی
کلمات کلیدی: برنامهریزی شهری توسعهی شهری شهر هوشمند شهر آموزشدهنده قائن
امروزه با توجه به افزایش مسائل و مشکلات شهرها ناشی از گسترش فزایندهی شهرنشینی، کاربست رویکردهای نوین در برنامهریزی شهرها بهمنظور دستیابی به توسعهی پایدار ضرورتی اجتنابناپذیر میباشد. در این راستا، یکی از رویکردهای تأثیرگذار بر توسعهی پایدار شهرها، برنامهریزی بهمنظور هوشمندسازی آنها بوده است. با توجه به اهمیت رویکرد هوشمندسازی در برنامهریزی شهرهای امروزی، هدف از تحقیق حاضر تدوین الگوی توسعهی شهر هوشمند با تأکید بر شاخصهای شهر آموزشدهنده در شهر قائن میباشد. از اینرو، روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی بوده که بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شده است. قابل ذکر است که جامعهی آماری تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی و مدیران شهری قائن بوده و با توجه به مشخص نبودن تعداد حجم جامعهی آماری، از طریق فرمول کوهن در سطح اطمینان 95 درصد، 90 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر تحققپذیری شهر هوشمند در شهر قائن به ترتیب عبارتند از مدیریت هوشمند، محیط هوشمند، شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، تحرک هوشمند و زندگی هوشمند که میزان تأثیرگذاری آنها بر مبنای مدل ساختاری 89/0، 81/0، 73/0، 65/0، 58/0 و 52/0 محاسبه شده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که رویکرد آموزش (شهر آموزشدهنده) میتواند نقش محوری در تحقق شاخصهای شهر هوشمند قائن از طریق برنامهریزی در سه بعد امکانات آموزشی، محیط شهری و شهروندان ایفا نماید.در این راستا میتوان گفت که حدود 64 درصد از تحقق شهر هوشمند قائن را وجود و تحقق شاخصهای شهر آموزشدهنده تبیین میکند.