جایگاه بازدارندگی مجازات اسلامی با بررسی مصداقی برخی جرائم

  • تاریخ ثبت: 18 بهمن 1396
  • نویسندگان: میثم کهن ترابی
  • کلمات کلیدی: مجازات، بازدارندگی، جرم، تشدید، تخفیف
در میان ادیان الهی دین اسلام به حیث مبادی اخلاقی، قانونی و ... دارای جایگاه ویژه و خاصی است و چون دین کامل و جهان شمولی است قوانین کامل و فراگیری در ان بیان شده که متناسب با شرایط فرد و اجتماع است در واقع دین اسلام به 2 معیار فرد و اجتماع و شرایط آن توجه داشته و قوانین خود را روشن نموده است باید توجه داشت که قوانینی که در نظام‏های حقوقی وجود دارد یا منشأ دینی دارند و یا منشأ غیردینی، لذا بی‏شک دین اسلام کامل‏ترین دین به حیث توجه به تمامی ابعاد مورد نیاز انسان است سعادت و پیشرفت جامعه در گرو تبعیت از قوانین برای حفظ امنیت و عدالت و ... در سطح جامعه است که اهمیت این معیارها برای پیشرفت امری غیر قابل انکار است این‏جاست که اسلام قوانین درخور تأمل و مناسبی بیان می‏کند که از کلیت جامع و هم‏پوشانی وسیع‏تری نسبت به سایر قوانین غیرالهی برخوردار است. ممکن است بیان شود احکامی که در دین یا شرع بیان شد متناسب با شرایط جامعه و احوالات بزهکار و بزه دیده نباشد اما باید گفت قوانین اسلام قوانینی است که به ثمرات اجرای قوانین بر فرد و جامعه توجه ویژه‏ای دارد لذا می‏بینیم که توده‏ای از قوانین و راهکارهای اسلام جنبه توصیه‏ای داشته که غالباً از بازدارندگی ضعیفتری نسبت به مرحله‏ی اجرای کیفر دارد و ناظر به مرحله‏ی پیش از اجرای جرم است چرا که دفع شکل‏گیری جرم در مراحل اولیه، زیان‏های فردی و اجتماعی را از بین برده یا به میزان قابل توجهی کاهش می‏دهد و سایر قوانین نیز برای مرحله‏ای است که شخص از هر مسئله‏ای قصد تخطی از قانون کرده و در صدد به فعلیت رساندن آن است این قوانین که شارع مقدس عقوبت سنگینی چون حیات و ... را برای آن در نظر گرفته است ناشی از دو امر است