حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی در بنگاه های اقتصادی

  • تاریخ ثبت: 09 اسفند 1393
  • نویسندگان: مسعود حسنی القار
  • کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، مسئولیت اجتماعی شرکت ، تئوری ذینفعان، گزارشگری اجتماعی، پاسخگویی
امروزه موضوعات مسئولیت اجتماعی (CSR) و حاکمیت شرکتی به یکی از رایج ترین موضوعات محافل علمی و پارادایم غالب حوزه اداره شرکت ها تبدیل شده است. علیرغم گستردگی این مفاهیم، هیچ تعریف پذیرفته شده واحدی که مورد قبول همگان باشد، از آنها ارائه نشده است. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت بر چگونگی ایجاد ثروت از طریق کسب و کار مسئولانه تاکید دارد. زیربنای مفهومی این موضوع، خلق ارزش مشترک برای جامعه و بنگاه است. افزایش آگاهی ذینفعان در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت ها، نیاز به گزارشگری مسئولیت های اجتماعی را افزایش داده است. از طرفی حاکمیت شرکتی در سطح خرد، دستیابی به اهداف شرکت و در سطح کلان، تخصیص بهینه منابع جامعه را در نظر دارد. با توجه به نقش و اهمیت بالای این دو، در این مقاله ضمن تبیین مفهوم و اهداف مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی و بررسی چهار مدل کاربردی مسئولیت اجتماعی (مدل سلسله مراتبی، پهلو به پهلو، ستاره ای و هماهنگی)، مقوله مسئولیت اجتماعی در قالب حاکمیت شرکتی مورد بحث قرار می گیرد.