خصوصی سازی و حاکمیت شرکتی؛ با نگاهی به مفهوم زنجیره های حاکمیتی

  • تاریخ ثبت: 09 اسفند 1393
  • نویسندگان: مسعود حسنی القار
  • کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، خصوصی سازی، زنجیره های حاکمیتی، پاسخگویی
یکی از اهداف خصوصی سازی ایجاد مکانیزم های کارای حاکمیت شرکتی است که به حل مسائل مربوط به کارایی و اثربخشی بنگاه ها نیز کمک می کند. همچنین دستیابی به مدیریت بهتر و تلاش بیشتر شرکت های دولتی در جهت افزایش بهره وری با واگذاری مدیریت آنها به بخش خصوصی از مهمترین اهداف خصوصی سازی است. از این رو حاکمیت شرکتی می تواند به عنوان اصلی ترین عامل خصوصی سازی تلقی شود. در این نوشته به برخی از مشکلاتی که برای انجام موفق خصوصی سازی باید بر آنها غلبه نمود، اشاره شده است. برای تسهیل تفکر در مورد خصوصی‌سازی و حاکمیت شرکتی، در این پژوهش مفهوم زنجیره‌ های حاکمیتی مطرح گردیده و دو نوع زنجیره معرفی شده است. زنجیره حاکمیتی خصوصی که نهادهای معدودی در آن هستند و این نهاد ها مسئولیت تهیه اطلاعات و پاسخگویی را به عهده دارند و زنجیره حاکمیت رسمی که در آن ویژگی اطلاعات و پاسخگویی موجب افزایش طول زنجیره می‌‌شود. در این مقاله اهمیت و چالش های حاکمیت شرکتی و منافع آن نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.