راهبری داده، بسترساز موفقیت هوش تجاری در عصر کلان¬داده

  • تاریخ ثبت: 27 آذر 1396
  • نویسندگان: سیدمجتبی بنائی, مجید عبدالرزاق نژاد
  • کلمات کلیدی: هوش تجاری، راهبری داده، دریاچه داده، کلان¬داده، سازمان داده¬محور
هوش تجاری با پیشینه¬ای ده¬ها ساله، برای سازمانهای کلاسیک و سنتی، راهکار اصلی تحلیل و اتخاذ تصمیمات مدیریتی براساس داده¬هاست اما در سالیان اخیر و با رشد تولید داده و ظهور منابع مختلفی که به مدد شبکه¬های اجتماعی، تلفن¬های هوشمند، حسگرها، دوربین¬های نظارتی ، لاگ¬های سرور و مانند آن روز بروز در حال گسترش هستند، نیازمندیهای جدیدی را به سازمان¬ها تحمیل کرده است. مهم¬ترین بخش این نیازمندیها، مدیریت یکپارچه و هماهنگ داده از تولید تا مصرف توسط کاربران نهایی سازمان است. اگر هوش تجاری به عنوان بخشی از فرآیند پردازش داده نگریسته شود، به این مدیریت و راهبری داده در سطح کلان کاملاً وابسته خواهد بود. این مقاله به معرفی و جنبه¬های گوناگون راهبری داده در یک سازمان نوین با تمام دغدغه¬های عصر کلان¬داده می¬پردازد و با تمرکز بر مفهوم دریاچه¬داده به عنوان بستر اصلی ذخیره و خدمات¬دهی به سایر مولفه¬های داده-محور یک سازمان، نقش آن و چالشهای راهبری داده و استفاده از دریاچه داده را موشکافی خواهد کرد.