شناسایی موانع توسعه کار آفرینی سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات در آموزش دانشگاه

  • تاریخ ثبت: 20 دی 1394
  • نویسندگان: سامیه خسروی, محمد معین فاضلی, امیرحسین قاسمی
  • کلمات کلیدی: کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات، موسسات آموزش عالی
امروزه بسیاری از شرکت ها به لزوم کارآفرینی سازمانی پی برده اند. در واقع این گونه تغییر گرایش در استراتژی، در پاسخ به سه نیازی است که بر شرکت ها تحمیل شده است: افزایش سریع رقبای جدید؛ ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های سنتی در شرکت ها؛ خروج بهترین نیروهای کار از شرکت ها و اقدام آنها به کارآفرینی مستقل. از دیگر سوی، فرآیندهای کارآفرینی مانند کارآفرینی علمی، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی خدماتی، به علت ویژگی های ارزش آفرینی، سرمایه آفرینی، اشتغال آفرینی و سودآوری نقش مهم و بنیادی درفرآیند رشد و توسعه اقتصادی ایفا می نمایند و استفاده از مزایای فناوری اطلاعات در این میان، روز به روز در حال افزایش است با اینحال به علت وجود نواقص و موانعی همانند ضعف نظام آموزشی در حوزه کارآفرینی، توسعه کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات، جایگاه مستحکمی در میان فارغ التحصیلان کشور ندارد. لذا در این مقاله تحقیقات انجام شده در زمینه موانع کارآفرینی سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات در آموزش بیان شده و پس از در نظر گرفتن مهمترین معیارها، به مقایسه این تحقیقات پرداخته شده است. نتایج حاصله نشان دهنده ی اصلی ترین موانع می باشد که توجه به آنها می تواند کمک شایانی در جهت ارتقای سطح کارآفرینی سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات در آموزش نماید.