کلمات کلیدی: هامینگ، احتراق ناپایا، نوسانات فشار، مدل pdf
در صنعت نیروگاه¬های گازی، محفظه احتراق در لحظات استارت، معمولا دچار نوسانات فشار شدید می¬گردد که به عنوان پدیده هامینگ شناخته می¬شود. در این مقاله، احتراق ناپایا در یک محفظه احتراق استوانه¬ای با شعله غیر پیش-آمیخته سوخت متان با استفاده از نرم افزار انسیس فلوئنت 16 مورد بررسی عددی قرار گرفت. برای شبیه¬سازی احتراق از مدل pdf استفاده شده است. دبی سوخت 00052/0 کیلوگرم بر ثانیه و دبی هوا 096/0 کیلوگرم بر ثانیه در حالت پایه درنظر گرفته شد. توزیع دما و کسر جرمی گونه¬ها، تاثیر پارامترهای هندسی چون قطر و طول محفظه احتراق و نسبت هم ارزی بر نوسانات فشار مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می¬دهد وجود هوای اضافه و افزایش طول محفظه احتراق سبب کاهش نوسانات فشار و کاهش احتمال رخ دادن پدیده هامینگ می¬شود. همچنین مشاهده گردید که برای جلوگیری از ایجاد پدیده هامینگ یک قطر بهینه برای محفظه احتراق وجود دارد که در این بررسی، قطر بهینه 2/0 متر می¬باشد.