کاربرد داده کاوی در بازاریابی و بهینه سازی مدیریت ارتباط با مشتری

  • تاریخ ثبت: 29 بهمن 1396
  • نویسندگان: امیرحسین قاسمی
  • کلمات کلیدی: داده کاوی، بازاریابی، مشتری، شرکت، سازمان، مدیریت ارتباط مشتری.
امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات، اینترنت ، بازاریابی ارتباطی را در سال های اخیر به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده است. فناوری هایی مانند انبارهای داده، داده کاوی و مدیریت نرم افزار، مدیریت روابط مشتری را بعنوان حوزه جدیدی که سازمان ها و شرکت در آن می تواند مزیت رقابتی کسب نماید معرفی کرده است. به ویژه از طریق داده کاوی، با استخراج اطلاعات پنهانی از پایگاه داده ای بزرگ سازمان ها می توانند مشتریان ارزشمند را تعیین و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنند. داده کاوی یکی از حوزه هایی است سازمان را در تصمیم گیری های درست و به موقع در فضای رقابتی کسب و کار، به صورت گسترده تمامی سازمان ها و شرکت ها که مشتریان در کانون توجه آن‏ها قرار دارند را یاری خواهد رساند. در این مقاله به دنبال ارائه روشی برای ارزیابی میزان افزایش کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان درشرکت ها و مؤسسات درصورت استقرار فرآیند رابطه خوب بین بازار و مشتری وآگاه سازی و منفعل کردن ذهنیت مشتریان به کمک داده کاوی می باشد. و همچنین مواردی همچون: هدف، شناخت، درک بهتر نیازهای مشتریان و از همه مهمتر میزان رضایت مندی آن ها از بازار فروش برای ارائه خدمات بهتر و در نتیجه ماندگاری مشتریان سودآور برای شرکت ها و مؤسسات می پردازد و مناسب ترین روش داده کاوی در بازاریابی و مشتریان را برای اهداف خود ارتقا و تطبیق می دهد، سپس به منظور ارتقا و تطبیق این روش به کمک سیستم داده کاوی به دسته بندی مشتریان در بازار و ارزیابی آن ها پرداخته، و با ارائه پیشنهاد به مدیران شرکت ها و مؤسسات جهت ارتقا پیشبرد اهداف که باعث افزایش سود آوری و قدرت خرید بیشتر به مشتریان را عرضه کنند. حال اگر داده کاوی در بازار روز هم استفاده شود، که نتیجه گرا باشد. کاری بزرگ و دستاوردی جدید می باشد