رونمایی از دستگاه خشک‌کن خورشیدی با طرح ابتکاری در دانشگاه بزرگمهر قائنات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دستگاه خشک کن خورشیدی با طرح ابتکاری، با حضور دانشگاهیان دانشگاه بزرگمهر قائنات و مسئولین شهرستان قائنات رونمایی شد.
دکتر سید احسان شکیب رئیس دانشگاه در رونمایی از خشک کن خورشید ی به سیاستهای کلی دولت در استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کرد و افزود: تعداد روزهای آفتابی ایران به طور متوسط ۳۰۰ روز می باشد و این نشان می‌دهد کشورمان یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است.


وی در ادامه به بیان توانمندی های اعضای هیات علمی جوان این دانشگاه پرداخت و افزود: از آنجایی که ماموریت پژوهشی دانشگاه بزرگمهر قائنات در راستای دو محصول استراتژیک منطقه زرشک و زعفران می باشد دستگاه خشک کن خورشیدی توسط دکتر حمید مرتضی پور عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه طراحی و ساخته شد.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاوزری، با کیفیت مطلوب و در زمان کوتاهی در این دستگاه خشک می شود، افزود: این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی می تواند جایگزین مناسبی برای روش های سنتی خشک کردن محصولات مهم منطقه مانند زرشک باشد.


در ادامه دکتر حمید مرتضی پور عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات، طراح و سازنده خشک کن  خورشیدی با بیان اینکه این دستگاه در چارچوب یک قرارداد پژوهشی برون دانشگاهی با یک شرکت خصوصی در سال ۱۴۰۱ طراحی و ساخته شده است گفت : این خشک کن گلخانه ای مجهز به سیستم جاذب نور می باشد که به صورت غیر مستقیم و با جریان هوای اجباری برای خشک نمودن محصولات استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی، هزینه سرمایه گذاری پایین و کیفیت بالای محصول از جمله ویژگی های این دستگاه می باشد، افزود: با بررسی های انجام شده این خشک کن زمان خشک شدن زرشک را از پنج تا شش ماه در روش های مرسوم، به پنج روز کاهش داده، ضمن آنکه کیفیت زرشک پفکی تولید شده در خشک کن از نظر رنگ و بافت، در مقایسه با روش مرسوم بسیار بالاتر است.