چاپ مقاله عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات در نشریه با اعتبار JCR-Q2

مقاله دکتر ملیحه آشنا عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات، با عنوان:

 "Drought effects on the Iranian economy: a computable general equilibrium approach " در  نشريه  " Environment, Development and Sustainability " با  اعتبار " JCR-Q2" و با ضريب تاثیر "۳/۲۱۹" مورد پذيرش قرار گرفت.

در دو دهه اخیر خشکسالی مکرر به چالشی برای اقتصاد ایران که در منطقه خشک قرار دارد تبدیل شده است و انتظار می رود خشکسالی در آینده شدیدتر و مکررتر شود. در این مقاله، یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه برای ارائه دامنه کامل اثرات اقتصادی خشکسالی بر اقتصاد ایران استفاده شد. به منظور مدلسازی اثرات خشکسالی بر اقتصاد، آب به عنوان یک عامل مهم مورد بررسی قرار گرفت.

 شبیه‌سازی‌های عددی نشان می‌دهد که خشکسالی می‌تواند سطح تولید ناخالص داخلی را تا ۷ درصد کاهش دهد. بنابراین می تواند تاثیرات منفی بر رشد اقتصادی داشته باشد. همچنین عوامل دیگری مانند پس‌انداز و درآمد خانوار در دوره‌های خشکسالی به ترتیب تا 43 و 12 درصد کاهش می‌یابد. این اثرات نامطلوب منجر به کاهش رفاه به عنوان پیامد اجتماعی-اقتصادی خشکسالی خواهد شد. علاوه بر این، تقاضا برای محصولات بهداشتی حدود 47 درصد افزایش خواهد یافت. این می تواند به انواع بیماری ها و به دنبال آن خشکسالی اشاره داشته باشد. سیاست ها و قوانین قابل اجرا باید برای بهبود مصرف آب و توسعه روش های کارآمد برای صرفه جویی در منابع آب، به ویژه در بخش کشاورزی که بیشترین بخش از آب را مصرف می کند، ارائه شود.

روابط عمومی و مديريت پژوهشي  دانشگاه بزرگمهر قائنات اين موفقيت را به پژوهشگران اين مقاله و خانواده دانشگاه بزرگمهر قائنات تبريك عرض نموده، از خداوند متعال، موفقيت روز افزون اين عزيزان را مسئلت مي نمايد.