چاپ مقاله عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات در نشریه معتبر علمی با ضریب تاثیر 4.223

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله دکتر ملیحه آشنا عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه بزرگمهر قائنات، با عنوان:

“Policy uncertainty, economic activity, and carbon emissions: a nonlinear autoregressive distributed lag approach در  نشريه "Environmental Science and Pollution Research " با  اعتبار " JCR-Q2" و ضريب تاثیر "4.223" پذیرش و در تاریخ 8 مارس 2022 این نشریه منتشر شد.

در این مطالعه به بررسی اثرات عدم قطعیت سیاست اقتصادی و فعالیت اقتصادی بر انتشار کربن با استفاده از رویکرد هم انباشتگی تأخیر توزیع شده رگرسیون غیرخطی NARDL)) در ایران بین سال‌های 1971 تا 2018 پرداخته شده‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم قطعیت سیاست و رشد اقتصادی به انتشار CO2 کمک می‌کنند. شوک‌های منفی و مثبت تولید ناخالص داخلی و شاخص عدم قطعیت بر انتشار CO2 در کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجه‌است. بر اساس نتایج، اثر تولید نامتقارن اقتصادی در ایران بر انتشار CO2 وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل اثرات نامتقارن عدم قطعیت اقتصادی نشان دهنده یک رابطه متقارن بین شاخص عدم قطعیت و انتشار CO2 است، به گونه ای که شوک در شاخص عدم قطعیت باعث کاهش انتشار کربن می‌شود. به طور خلاصه، از آنجایی که عدم قطعیت ممکن است بر تحلیل انتشار کربن به طور نادرست تأثیر بگذارد، برخی از سیاست‌های زیست محیطی مانند تخصیص بودجه برای تحقیق و توسعه در انرژی پاک و مالیات‌های زیست محیطی باید اجرا شوند.

روابط عمومی و مديريت پژوهشي دانشگاه بزرگمهر قائنات اين موفقيت را به پژوهشگران اين مقاله و خانواده دانشگاه بزرگمهر قائنات تبريك عرض نموده، از خداوند متعال موفقيت روز افزون اين عزيزان را مسئلت مي نمايد.