بررسی عددی تاثیر شکاف خنک کاری محفظه احتراق نیروگاه گازی بر راندمان حرارتی و نشر اکسیدهای نیتروژن

  • تاریخ ثبت: 24 بهمن 1396
  • نویسندگان: قدرت قصابی, سیداحسان شکیب, مصطفی دلاور
  • کلمات کلیدی: شعله غیر پیش آمیخته، کنترل دما، توربین گازی
یکی از روش¬های کنترل دمای ورودی به توربین، استفاده از هوای اضافه و رقیق سازی محصولات احتراق است. برای استفاه از این روش، در محفظه احتراق نیروگاه گازی یک شکاف در لاینر محفظه احتراق در نظر گرفته می¬شود که قبل از اختلاط سوخت و هوا، مقداری از هوای اضافه، بدون احتراق وارد لاینر شده و با محصولات احتراق ترکیب می¬شود. در این مقاله، تاثیر ضخامت شکاف خنک¬کاری محفظه احتراق بر کنترل دمای ورودی توربین، راندمان حرارتی و انتشار اکسیدهای نیتروژن نیروگاه گازی V94.2مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، محفظه احتراق نیروگاه با استفاده از شبیه¬سازی عددی توسط نرم افزار انسیس فلوئنت 16 و کمپرسور و توربین با استفاده از مدلسازی ترمودینامیکی بوسیله یک کد متلب مطالعه شد. احتراق از نوع غیرپیش آمیخته سوخت گازی می¬باشد و برای نسبت هم ارزی 29/0 شبیه-سازی محفظه احتراق انجام شده است. برای 5ضخامت شکاف 0، 2، 4، 6 و 8 میلی¬متر راندمان حرارتی، دمای ورودی توربین و میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن بررسی گردید. نتایج نشان می¬دهد ضخامت شکاف 4 میلی¬متر ضخامت بهینه جهت ایجاد ماکزیمم راندمان و حفظ محدودیت دمای متالوژیک تیغه¬های توربین می¬باشد.