با حضور معاون وزیر کار تفاهم نامه طرح کهاد با دانشگاه بزرگمهر قائنات امضاء شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با حضور دکتر حسینی نیا معاون وزیر کار، رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کل کشور و حجت الاسلام رحمانی امام جمعه شهر قاین، اسحاقی، نماینده مردم شریف شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، محمدی فرماندار و روسای دستگاهای اجرایی شهرستان تفاهم نامه طرح کهاد ویژه دانشجویان بین دانشگاه بزرگمهر قائنات و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی امضا شد.


در ابتدای این مراسم دکتر سید احسان شکیب رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر،  گزارشی از وضعیت دانشگاه ارائه کرد و افزود: در سال 1399 تفاهم نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی در خصوص تاسیس مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی به امضا رسید و با همکاری خوبی که از سال های گذشته با اداره فنی و حرفه ای استان و شهرستان داشته ایم انعقاد این تفاهم نامه کمک کرد سطح فعالیتهای ما ارتقا پیدا کند.

دکتر شکیب ادامه داد: هرچند دوره کرونا آموزش غیر حضوری باعث افت شد ولی با حضوری شدن اموزش از اردیبهشت ماه این دوره ها نیز مجددا رونق گرفت.


رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات با بیان این که در دانشگاه بزرگمهر 185 دوره مهارت آموزی مصوب سازمان در 14 رشته مختلف داریم گفت: حوزه کار آفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه در دو سال اخیر فعالیت های بسیار خوبی داشته است و موفق شدیم مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه را هم راه اندازی نماییم ،  که این هم افزایی با وجود این مرکز و با مشارکت اداره فنی و حرفه ای شهرستان می تواند به غنای دوره های مختلف تخصصی و مهارت آموز شدن دانشجویان دانشگاه کمک شایانی کند.
 وی ادامه داد: دانشجویان بسیار مستعدی داریم ودانشجویان این دانشگاه در چهارمین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج که به عنوان تیم منتخب از خراسان جنوبی در تهران حضور داشتند موفق شدند در جمع 138تیم مقام اول کشوری را کسب کنند.
شکیب با باین این که با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی جوان این موفقیت ها در سالیان گذشته به شکل های مختلف وجود داشته است گفت: امیدواریم با حمایت شما و مسئولین در رسالت مهم مهارت آموزی دانشجویان و شرکت در دوره های تخصصی بتوانیم موفق باشیم.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات اظهارداشت: با توجه به تجربه ای موفقی که در برگزاری دوره های تخصصی iot داشته ایم و دو دوره برای دانشجویان در سال 1400برگزار شده است و  با وجود دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های انرژی و آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی های نو این آمادگی را داریم که در صورت همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور نسبت به تجهیز کارگاه iut دوره های آموزشی ویژه دانشجویان ومتقاضیان و علاقه مندان را در شهرستان را برگزار نماییم.
وی به استعداد دانشجویان در دوره های فرادرس اشاره داشت و گفت: تعدادی از دانشجویان ما دراین دوره ها به صورت مجازی تدریس دارند و محتواهای مختلفی را تولید کرده اند و اگر سازمان فنی وحرفه ای مشارکت کند آموزش های لازم دراین زمینه هم می تواند از سوی دانشگاه داده شود.


در ادامه محمدی فرماندار شهرستان قائنات با بیان اینکه شهرستان قائنات پایتخت زعفران و زرشک جهان می باشد؛ ایجاد کارگاه‌های فرآوری زرشک و زعفران را با همکاری فنی و حرفه‌ای ضروری دانست و افزود: تجهیزات و امکانات مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان قائنات نیاز به بروز رسانی دارد و با عنایت به اینکه دولت به موضوع عدالت آموزشی توجه ویژه دارد، بایستی با جذب مدرس در فنی و حرفه ای جهت تدریس در سطح شهرستان پیگیری لازم صورت پذیرد.
وی افزود: ایجاد کارگاه‌های آموزشی اشتغال در سطح روستاهای شهرستان قائنات با مشارکت فنی و حرفه‌ای که می تواند نقش ارزنده ای در ایجاد اشتغال روستایی داشته باشد و همچنین راه اندازی کارگاه‌های آموزشی در حوزه صنعت، برق و رشته هایی که نیاز شرکت فولاد قائنات می باشد را توسط فنی و حرفه‌ای خواستار شد.

حسینی نیا رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در جمع اساتید دانشگاه بزرگمهر قاینات گفت:یکی از مهم ترین برنامه های ما طرح نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب است وی با بیان این که موضوع اشتغال پذیری جوانان در دستور کار ما قرار دارد گفت:این وظیفه ما در فنی و حرفه ای است که مهارت هایی که منجر به اشتغال زایی جوانان شده و قابلیت های اشتغال را برایشان فراهم کند ایجاد و مهیا کنیم.  
حسینی نیا با اشاره به ظرفیتهای شهرستان گفت: زعفران قاینات به عنوان یک برند ایرانی شناخته شده است و با راه اندازی کارگاههای تخصصی فراوری زعفران می توان از خام فروشی به کشور های دیگر جلوگیری کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه بزرگمهر قاینات گفت: اقدامات این دانشگاه در خصوص مهارت اموزی بسیار ارزشمند است واین مهارت اموزی متناسب با رشته تحصیلی در اشتغال زایی جوانان ما بسیار موثر است.  

حسینی نیا افزود: با توجه به ظرفیت های دانشگاه بزرگمهر قاینات تمرکز آموزش ها دراین مرکز گذاشته شود و ما هم هرچه در توان باشد برای تجهیزات کمک خواهیم کرد. وی افزود:سازمان آموزش فنی و حرفه ای سازمان حاکمیتی مهارتهای فنی و حرفه ای در بحث آموزش های غیر رسمی است و باید همه پای کار باشند و تمام دستگاهها و ظرفیتهای ملی در کارخانه ها و مراکز صنفی و دانشگاهها همکاری لازم را برای آموزش ها داشته باشند.
در پایان تفاهم‌نامه طرح کهاد فی مابین دانشگاه بزرگمهر قائنات و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای به امضا رسید.
 
گفتنی است قبل از برگزاری نشست دکتر حسینی نیا معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کل کشور از مرکز مهارت آموزی و مجتمع آزمایشگاه و کارگاه های دانشگاه بزرگمهر قائنات بازدید کرد.