تنوع در سؤالات نظرسنجی در موضوعات مشابه تکنیک‌هایی برای بهبود مقایسه پذیری

چگونه دانشمندان، مهندسان و متخصصان فنی باید کار خود را ارائه دهند؟ با توجه به تنوع مخاطبان، موارد و مباحث، ایجاد مجموعه ای از قوانین برای ارائه یک نمایش علمی قوی دشوار است. به همین دلیل اکثر قوانینی که وجود دارد، مانند: «آنچه به آنها می گویند بگویید، به آنها بگویید و سپس به آنها بگویید که چه چیزی به آنها گفته اید»، استثنائی دارد. به عنوان مثال، استراتژی نقل قول شده به خوبی با افرادی که با نتایج به شدت مخالف هستند، خوب عمل نمی کند. علاوه-براین، دستورالعمل های دیگر برای ارائه اسلایدها، مانند قانون 6 تا 6 که اغلب ذکر شده، در تحقیقات هیچ پایه ای ندارد و همان طور که این متن نشان می دهد، با آنچه ما در مورد نحوه یادگیری می دانیم، مخالف است.
این کتاب به جای تعیین قوانین ساده، این توصیه را در صفات سخنرانان عالی علمی مطرح می کند؛ کسانی که به طور گسترده ای به عنوان مدیران برجسته شناخته شده اند، عبارتند از: ریچارد فاینمن، جین گودال، براون کاکس و جیل بولت تیلر. علاوه  براین، این کتاب تجربیات دیگر سخنرانان علمی، مانند: هاینریش هرتز، جی.رابرت اپنهایمر و چیین شینگ وو را ارائه می دهد، که ارائه های اولیه آنها ضعیف بود، اما بعدها در حرفة خود به عنوان مدیرانی قوی مطرح شدند.
این کتاب علاوه  بر بررسی سبک های ارائه دهندگان موفق، آنچه که باعث اشتباه در بسیاری از ارائه های علمی شده است را در نظر می گیرد. به این منظور، این کتاب 13 خطای انتقادی را در بر می گیرد که ارائه های علمی را در کنفرانس ها، سخنرانی ها و جلسات فنی تضعیف می کند. بعضی اشتباهات، مانند رفع خستگی سخنرانی (خطا 13 بحرانی)، ضعف هایی هستند که هر کدام به عنوان خطا شناخته می شود. خطاهای دیگر مانند تلاش برای پوشش بیش از حد (خطا 3 بحرانی)، ظریف تر است.
سهم عمده اثر حاضر این است که یک جایگزین قوی برای ساختار عنوان، زیر عنوان پاورپوینت که مورد استفاده عموم بوده و ذاتاً ضعیف می باشد، پیشنهاد می دهد. به جای اینکه اسلایدها را با عناوینی که توسط زیرمجموعه های بولت-دار پشتیبانی می شود، خواستار شوند، این کتاب توصیه می کند که اسلایدهای حاوی اطلاعات فنی با ادعاهای جمله ای کوتاهی پشتیبانی می شود که توسط شاهد بصری ساخته می شوند. همان طور که این کتاب نشان می دهد، رویکرد ادعا_شاهد منجر به ارائه سخنرانی های آموزنده تر، قابل یادبود و متقاعدکننده می شود. این کتاب نه تنها نتایج تست های اخیر که اثربخشی ساختار ادعا_شاهد را مطرح می کند نشان می دهد، بلکه خوانندگان را با مجموعه ای از نمونه ها برای کمک به کار با این ساختار اسلاید نیز آشنا می کند.
این کتاب قصد دارد با نشان دادن تفاوت  بین ارائه های قوی و ضعیف، با شناسایی اشتباهاتی که ارائه کنندگان به طور معمول انجام می دهند و ساخت یک سری اسلایدهای قدرتمند برای ارائه های علمی نسبت به آنچه که معمولاً انجام می-شود، به شما آموزش دهد که سخنرانی های خود را به سطح بالایی از کیفیت درک مطالب برسانید. اساساً این اثر قصد دارد تا خواننده در سخنرانی های علمی خود موفق و برتر باشد.

امروزه ما، در تحقیقات علمی بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ تمدن انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم و جستجو در گوگل اسکولار  نشان می‌دهد که در سال 2015 حدود هشت میلیون نشریه علمی تولیدشده است. فرض بر این است که این تحقیق حاصل "انباشت دانش" ، بوده که از طریق تبادل اطلاعات در این "انجمن علمی" صورت گرفته است. هرچند واقعیت پیچیده‌تر از این است. هیچ انجمن علمی وجود ندارد، بلکه بسیاری از مراکز خرید مختلف و تبادل دانش در این بازارها با استفاده از زبان‌ها و پول‌های رایج مختلف مانع آن بوده است.
درنتیجه، بسیاری از اطلاعات جمع‌آوری‌شده در کتابخانه‌ها از بین رفته‌اند. موانع انباشت دانش در محیط‌های علمی متفاوت‌اند. در این کتاب، ما روی مسئله خاص در یک پژوهش خاص تأکید کرده‌ایم. این کتاب در مورد مسئله‌ای در تحقیق نظرسنجی است: در این مطالعه، یک نظرسنجی از طریق پرسشنامه کلان‌مقیاس در بین نمونه‌های جمعیت‌های عمومی در کشورهای مختلف انجام‌گرفته است. ما بر روی "نظرسنجی‌های اجتماعی"  تأکید کردیم که در مورد کیفیت زندگی در کشورها بحث می‌کند. کشورهای پیشرفته به‌طور دوره‌ای از چنین نظرسنجی‌هایی استفاده می‌کنند، به‌عنوان‌مثال، مطالعه درک جامعه در انگلستان، بررسی سطح زندگی در سوئد و نظرسنجی افکار عمومی درباره زندگی مردم در ژاپن از این موردند. سپس، برنامه نظرسنجی بین‌المللی مانند برنامه‌های نظرسنجی یوروبارومتر ، بررسی نظرسنجی اجتماعی اروپا، نظرسنجی جهانی گالوپ و بررسی ارزش‌های جهانی ، شرح داده‌شده که در سراسر جهان، حدود یک‌میلیون نفر هرساله در چنین نظرسنجی‌هایی شرکت می‌کنند. نظرسنجی‌های اجتماعی به موضوعات مشابه، مانند موقعیت اجتماعی و آراء و نظرات، پاسخ می‌دهد. بسیاری از موضوعات دارای سؤالات مشابه ای مانند سن، جنسیت و تحصیلات و همچنین درآمد و قومیت هستند. بااین‌حال، سؤالات در این موارد اغلب به‌صورت متفاوت تدوین‌شده است، به‌عنوان‌مثال، سؤالات مربوط به سطح تحصیلات پاسخ‌دهنده گاهی اوقات از پاسخ‌دهنده، تعداد سال‌های تحصیلات را می‌خواهد، درحالی‌که در سایر نظرسنجی‌ها، فهرستی از انواع تحصیلات داده‌شده و پاسخ‌دهنده باید آخرین مرتبه تحصیلی خود که به دست آورده است را انتخاب کند. در این مورد، طبقه‌بندی‌های مختلفی از سطوح تحصیلی می‌تواند در داخل و بین کشورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این ترکیب از روش‌های درخواست همان سؤالات از سطوح تحصیلی در کشورها و زمان‌های مختلف مطرح که معمولاً کمتر از نیمی از داده‌های نظرسنجی موجود می‌تواند برای این منظور استفاده شود.
یکی از موضوعات رایج در نظرسنجی‌های اجتماعی موضوع «شادی»، یعنی رضایتمندی از زندگی است. این موضوع معمولاً با استفاده از سؤالات مستقیم اندازه‌گیری می‌شود مانند: "آیا روی‌هم‌رفته، در این ایام احساس شادی می‌کنید؟ آیا می‌گویید شما بسیار خوشحال هستید تا حدودی خوشحال هستید یا اصلاً خوشحال نیستید؟ تا به امروز (2016)، چنین سؤالاتی در 10،000 پژوهش نظرسنجی شکل گرفت و 200،000 پاسخ‌دهنده داشت. توزیع‌های مشاهده‌شده از این پاسخ‌ها در مجموعه "شادی در ملل" در بانک اطلاعاتی داده‌های جهانی شادکامی(WDH) جمع‌آوری‌شده است. با مشاهده این مجموعه از داده‌ها، می‌توانیم ببینیم که سؤالات متشکل از متن‌های مختلف مورداستفاده قرارگرفته و تفاوت‌های زیادی در گزینه‌های پاسخ وجود دارد. این بدان معنی است که تنها بخشی از داده‌ها برای مقایسه شادی در کشورهای مختلف در دسترس است. این مشکلات تنها به مقایسه سطوح تحصیلات و شادی در جمعیت‌ها و ملل محدود نشده است. بلکه در این کتاب موضوعات دیگری در تحقیقات نظرسنجی، نظیر مراقبت‌های بهداشتی یا رضایت مشتری، عنوان‌شده است. ما روش‌هایی برای شناخت بهتر تنوع در نظرسنجی با ارائه سؤالاتی در مورد موضوعات مشابه مطرح کرده؛ و روش‌های موجود برای همگن‌سازی را بررسی می‌کنیم.
 داده‌ها و پیشنهاد‌های جدید این کتاب از بانک اطلاعاتی داده‌های جهانی شادکامی(WDH) به‌دست‌آمده است، هدف اصلی آن، جمع‌آوری و به دست آوردن یافته‌های تحقیق در دسترس در مورد لذت ذهنی از زندگی و تهیه این اطلاعات برای انجام تحقیق است. اولین روش‌هایی که در مورد آن بحث کردیم، در کتاب شادی در ملل ارائه شد(وینهوون 1997، فصل 7 چگونه داده‌ها همگن‌شده است) که در آن از آغاز پایگاه جهانی شادی استفاده شد. حدود 10 سال بعد، روش جدیدی بنام: مطالعه فاصله مقیاس شادی (HSIS) که یک رویکرد پیوسته بود معرفی شد. در این کتاب، ما تکامل این نوآوری‌ها را شرح می‌دهیم و دیدگاهی ارائه داده و به دنبال روش‌هایی برای تحول این تحقیق هستیم. این کتاب بر اساس پایان‌نامه دکترای تینکه د جانگ است. اکثر فصل‌ها بر اساس مقالاتی است که در اکثر موارد توسط سه نفر از ما و لیدیا آرندز از دانشگاه اراسموس روتردام نوشته‌شده است ویم کالمیجن در نوامبر 2015 در سن 81 سالگی فوت کرد. او در گردآوری این کتاب خیلی کمک کرد.

روتردام، هلند                                                               روت وینهوون
 

برای خرید کتاب اینجا را کلیک کنید