ساخت دستگاه خشک کن ترکیبی زعفران با جریان هوای موازی برای اولین بار در کشور

به گزارش مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه بزرگمهر قائنات، صبح روز یک شنبه مورخ 20 خرداد 1403 همزمان با هفته گرامی داشت محیط زیست، از اولین دستگاه خشک کن ترکیبی زعفران با جریان هوای موازی، در ایران، در محل دانشگاه بزرگمهر قائنات با حضور مسئولین شهرستانی و استانی، رونمایی شد.

در این مراسم ابتدا، دکتر سید احسان شکیب، ضمن عرض خوش آمد گویی به میهمانان و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به تشریح توانمندی های دانشگاه بزرگمهر قائنات و اهم اقدامات صورت گرفته در طی سالیان اخیر پرداخت. وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه ای که اخیرا فی مابین دانشگاه بزرگمهر قائنات و دانشگاه شهید باهنر کرمان، منعقد گردید، خاطر نشان کرد که در آینده ای نزدیک، شاهد اقدامات ارزنده گسترده تری مطابق با نیازهای این منطقه به ویژه در حوزه زرشک و زعفران خواهیم بود. 

در ادامه نیز دکتر محمدحسن مجیدی، ریاست محترم پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، به تشریح نقش فناوری در حوزه های مختلف توسعه برای استفاده حضار، پرداخت.

پس از این و همزمان با رونمایی از دستگاه مذکور، دکتر حمید مرتضی پور، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بزرگمهر قائنات و مخترع و سازنده دستگاه خشک کن ترکیبی زعفران با جریان هوای موازی، به تشریح دلیل ساخت، نحوه عملکرد و ویژگی های شاخص دستگاه نام برده شده پرداخت. به گفته دکتر مرتضی پور، قابل کنترل بودن شرایط دما، رژیم جریانی هوا و رطوبت، کیفیت بالاتر زعفران خشک شده نسبت به نمونه های موجود در کنار مصرف انرژی پایین تر، از شاخص ترین ویژگی های این دستگاه می باشد. وی افزود این دستگاه قادر به خشک کردن مقدار ۴۰ کیلو زعفران در روز است ودر هر دوره استفاده که حدودا ۶ ساعت طول می‌کشد، ظرفیت خشک کردن ۱۰ کیلوگرم زعفران را دارد و امکان افزایش ظرفیت آن نیز  به فراخور شرایط وجود خواهد داشت. ایشان افزایش توان و ظرفیت مشاغل خرد خانگی را از مهم ترین دلایل ساخت این دستگاه عنوان کرد و خاطر نشان کرد که علاوه بر این، استفاده از این دستگاه در صنایع مرتبط و بزرگ نیز می تواند نقش مهمی در ارائه کیفیت بالاتر در کنار مصرف انرژی پایین تر ایفا نماید.

گروه کارآفرینی، نوآوری و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه بزرگمهر قائنات

 

مطالب مرتبط